Home / Lifestyle  / Studio Hervik: “Η διάκριση ανάμεσα στο design και στη διαχείριση πολιτισμού, δεν αποτελεί εμπόδιο”

Studio Hervik: “Η διάκριση ανάμεσα στο design και στη διαχείριση πολιτισμού, δεν αποτελεί εμπόδιο”

hervik

Ανήκουν στη νέα γενιά δημιουργών, καταφέρνοντας να τελευταία τρία χρόνια να επικοινωνήσουν το καλλιτεχνικό τους στίγμα, μέσα από δουλειές, στις οποίες  εφαρμόζουν υπηρεσίες design και πολιτισμού, πάντα με μια ολιστική σχεδιαστική προσέγγιση. Ο Βίκτωρ και ο Ηρακλής Γκουντάρας, oι Studio Hervik, ενώνοντας με τον πιο δημιουργικό τρόπο τα πεδία των σπουδών τους, τη γραφιστική και την εικονογράφηση, με την ιστορία τέχνης και τη μουσειολογία αντίστοιχα, σχεδιάζουν και αναπτύσσουν ξεχωριστές εμπειρίες οπτικής επικοινωνίας και γνώσης. Τα δυο αδέρφια, μας εξηγούν τι περιλαμβάνει το φάσμα της δημιουργίας τους, πώς το design συναντά τον πολιτισμό,  ενώ μας αποκαλύπτουν πώς σε μια μικρή γειτονιά της Θεσσαλονίκης, η έμπνευση βρίσκει τον δικό της, άπλετο χώρο. 

 

 

Βίκτωρ Γκουντάρας

 

Ηρακλής Γκουντάρας

 

 

Λίγα λόγια για το πώς ξεκίνησε το Studio Hervik και τη βασική φιλοσοφία του. Ποια θεωρείτε ότι είναι εκείνα τα στοιχεία, που σας διαφοροποιούν και κάνουν τις δουλειές σας άμεσα αναγνωρίσιμες;

 

H/ B: Το Studio Hervik γεννήθηκε το 2017 από τον Βίκτωρα Γκουντάρα, γραφίστα και εικονογράφο, και τον Ηρακλή Γκουντάρα, ιστορικό τέχνης και μουσειολόγο, με σπουδές στα πεδία της αρχαιολογίας, της μουσειολογίας και της διαχείρισης πολιτισμού. Στόχος ήταν η δημιουργία ενός ανεξάρτητου δημιουργικού γραφείου, με πεδία ενασχόλησης τις εφαρμοσμένες υπηρεσίες design και πολιτισμού, για ιδιώτες, εταιρίες και πολιτιστικούς οργανισμούς.

 

Τα στοιχεία που θεωρούμε ότι χαρακτηρίζουν και διαφοροποιούν τη δουλειά μας είναι η εικονογραφική προσέγγιση και ο πειραματισμός με την τυπογραφία. Όλα αυτά, σε συνδυασμό με μια προσεκτική ανάλυση του περιεχομένου και των ιδιαίτερων αναγκών κάθε έργου. Το τελικό αποτέλεσμα θέλουμε αφενός, να εκφράζει το ύφος και την αισθητική που μας χαρακτηρίζει, αφετέρου, να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις και προσδοκίες κάθε πελάτη, με τον οποίο χτίζουμε μια σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης και ανατροφοδότησης.

 

Σχεδιασμός λογοτύπου και εφαρμογές συσκευασίας για το brand BREW.

 

Εικονογράφηση γνωμικού στα πλαίσια του πανευρωπαϊκού project “Disappearing Wall” – ανάθεση Ινστιτούτο Goethe Αθηνών.

 

 

Πώς καταφέρατε να “παντρέψετε” τόσο δημιουργικά τους διαφορετικούς τομείς σπουδών και ενασχόλησής σας, καθώς γνωρίζουμε ότι εσύ, Ηρακλή, έχεις σπουδάσει ιστορία τέχνης και μουσειολογία, ενώ εσύ, Βίκτωρα, γραφιστική και εικονογράφηση;

 

H/ Β: Για εμάς , αυτό ήταν το ζητούμενο εξαρχής. Στόχος, η ανάπτυξη της δημιουργικής μας δραστηριότητας, μέσα από τον συγκερασμό των γνώσεών μας, σε διαφορετικά αλλά αλληλένδετα πεδία, στους τομείς του γραφιστικού σχεδιασμού και της οπτικής επικοινωνίας, του εκθεσιακού σχεδιασμού και της διαχείρισης πολιτισμού. Εξάλλου, και η επωνυμία του γραφείου υποκρύπτει αυτή την άρρηκτη σχέση (σημ: Studio Her/vik – τα αρχικά των ονομάτων μας).

Η διάκριση ανάμεσα στο design και στη διαχείριση πολιτισμού, δεν αποτελεί εμπόδιο. Τα πεδία αυτά είναι αλληλένδετα, καθώς και τα δύο εντάσσονται στη δημιουργική βιομηχανία και λειτουργούν σαν συγκοινωνούντα δοχεία. Ο ένας τροφοδοτεί τον άλλον, και έτσι προκύπτει ένα πιο ολιστικό αποτέλεσμα, που για εμάς αποτελεί το ζητούμενο, σε πολλές από τις εργασίες. 

 

Η: Προσωπικά μιλώντας, οι θεωρητικές γνώσεις και η εφαρμοσμένη εμπειρία που απέκτησα -κυρίως από τη μουσειολογία- μου έδωσαν τα απαραίτητα εργαλεία και εφόδια, για να μπορέσω να ενταχθώ σε ένα δημιουργικό γραφείο αναλαμβάνοντας τη θέση του office manager, με ένα ευρύ φάσμα υποχρεώσεων και αναγκών (project management, οργάνωση και επιμέλεια περιεχόμενου, έρευνα και υποστήριξη concept, πελατολόγιο, επικοινωνία, διαχείριση εικόνας). Οι ειδικότητές μας δένουν με συνδυαστικό τρόπο, και παρέχουν ένα πιο ολοκληρωμένο προϊόν στην αγορά.

 

Ένα από τα target groups στα οποία απευθύνεστε, πέρα από εταιρίες και ιδιώτες, είναι οργανισμοί  και πολιτιστικοί  φορείς, όπως π.χ  η “33η Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου στο Μόναχο”, της οποίας το εικαστικό δημιουργήσατε. Πού δίνετε βαρύτητα στον τρόπο που επικοινωνείτε ανάλογα projects και πώς μπορεί τελικά ο πολιτισμός να αναδειχθεί σωστά μέσα από τη νέα ψηφιακή πραγματικότητα;

 

Η: Η συνεργασία με πολιτιστικούς οργανισμούς, φορείς και διοργανώσεις είναι ένα από τα σημεία που μας ενδιαφέρουν πολύ. Στις περισσότερες περιπτώσεις, σου παρέχουν την ελευθερία και τη δυνατότητα να εκφραστείς με πιο πειραματικό και δημιουργικό τρόπο, παρέχοντας μια “ασφάλεια”, ως προς τους όρους και τις συνθήκες συνεργασίας. Το εικαστικό της “33ης Εβδομάδας Ελληνικού Κινηματογράφου Μονάχου” αποτέλεσε μια πρόκληση σε πολλά επίπεδα, καθώς η ομάδα των διοργανωτών μας εμπιστεύθηκε απόλυτα, προκειμένου να επικοινωνήσουμε με φρέσκο και ελκυστικό τρόπο το ιστορικό αυτό φεστιβάλ. 

Τα τελευταία χρόνια μια μεγάλη μερίδα ιδρυμάτων πολιτισμού, έχουν επενδύσει στην ανανέωση της εικόνας τους. Έτσι, έχουν προκύψει μια σειρά από συνεργασίες, όπου το ζητούμενο είναι μια υψηλού επιπέδου οπτική ταυτότητα, η οποία είναι λειτουργική, εξυπηρετεί τις ανάγκες και το σύνθετο έργο κάθε οργανισμού, ειδικά όσον αφορά την ψηφιακή του δραστηριότητα. Tο κλειδί για ένα πετυχημένο project στον πολιτισμό, όσον αφορά το branding, είναι η λειτουργικότητα και πρωτοτυπία όσων σχεδιάζουμε και η προσαρμοστικότητά τους, σε ένα εύρος εφαρμογών, που λόγω των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων διευρύνεται συνεχώς.

 

Οπτική ταυτότητα και εφαρμογές για τη “33η Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου Μονάχου”.

 

Παρατηρούμε στις δουλειές σας μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό,  αλλά και μία έντονη αίσθηση αφήγησης μέσω των εικόνων σας. Πώς θα χαρακτηρίζατε το δημιουργικό σας στυλ;

 

Β: Η αφήγηση είναι πολύ σημαντικό κομμάτι της δουλειάς μας, καθώς αυτός είναι και ο σκοπός της σε πολλές περιπτώσεις. Το να οπτικοποιούμε, δηλαδή, την ιστορία των ανθρώπων πίσω από κάποιο προϊόν. Υπό αυτή την έννοια, ναι, η ανθρωποκεντρική προσέγγιση υπάρχει στον σχεδιασμό μας.

 

 

Πόσο εύκολο είναι τελικά να δημιουργήσεις μια εικόνα, που χωρίς λέξεις, να μπορεί να εκφράσει μια ολόκληρη φιλοσοφία; Τι περιλαμβάνει για εσάς η έννοια της οπτικής επικοινωνίας, ώστε να είναι αποτελεσματική;

 

Β: Η απάντηση εδώ συνδέεται με την προηγούμενη ερώτηση. Για εμάς πρωταρχικό ρόλο παίζει η ιστορία των ανθρώπων, γι’ αυτό και στη μεθοδολογία μας προσπαθούμε να αναπτύξουμε μια σχέση αλληλεπίδρασης, ώστε να κατανοήσουμε όσο το δυνατόν καλύτερα, τις ανάγκες και τους σκοπούς. Εκεί πιστεύουμε έγκειται η επιτυχία της οπτικής επικοινωνίας.

 

 

Μπορείτε να μας αναφέρετε ένα project, που υπήρξε για εσάς πρόκληση και το ξεχωρίζετε;

 

Β: Η εταιρική ταυτότητα και το packaging για το βιολογικό μέλι “Algina Nomadic Beekeeping”, καθώς εκφράζει καλύτερα τη σχεδιαστική μας προσέγγιση. Πρόκειται για ποικιλίες μελιού που παράγονται σε ημιορεινές περιοχές της ελληνικής υπαίθρου, οι οποίες συσκευάζονται χωρίς να έχουν υποστεί επεξεργασία. Το σκεπτικό της ταυτότητας ήταν μια διαφορετική ανθρωποκεντρική προσέγγιση για το brand, με μια ήπιου χαρακτήρα μελισσοκομική δραστηριότητα. Το λογότυπο / trademark οπτικοποιεί με γραμμικό και αφαιρετικό τρόπο τη φιγούρα του μελισσοκόμου, η οποία συνδυάζεται με τη custom-made γραμματοσειρά. 

 

 

Εταιρική ταυτότητα και σχεδιασμός ετικετών για το βιολογικό μέλι “Algina Nomadic Beekeeping”

 

 

Είναι δύσκολο για δύο αδέρφια να συνεργάζονται επαγγελματικά; Πώς κρατάτε τις ισορροπίες και πώς οι διαφωνίες μπορούν τελικά να γίνουν γόνιμες;

 

H/ Β: Επειδή οι αρμοδιότητές μας είναι διαφορετικές, υπάρχει ισορροπία σε γενικές γραμμές, καθώς και μια αρμονική συνεργασία. Το γεγονός, μάλιστα, ότι το Studio Hervik προέκυψε ως αποτέλεσμα συστηματικής ζύμωσης και ποικίλων συνεργασιών μεταξύ μας, εξασφαλίζει το πλαίσιο για μια ισότιμη και υγιή επαγγελματική σχέση, βασικό ζητούμενο και για τους δύο. Εφόσον οι βάσεις μιας συνεργασίας είναι στέρεες και ισχυρές, τότε είναι πιο εύκολο να υπερκεραστούν οι όποιες διαφωνίες και ταυτόχρονα να αντιμετωπίσεις τις αντικειμενικές δυσκολίες και αρρυθμίες που επικρατούν ανά περιόδους στην αγορά.

 

 

Αποφασίσατε να ανοίξετε το δημιουργικό γραφείο σας στην πλατεία Άθωνος, σε μια γειτονιά με ιστορικότητα και ιδιάζουσα ταυτότητα, η οποία τα τελευταία χρόνια φαίνεται να προσεγγίζει μεγάλο κομμάτι νέων δημιουργών και επαγγελματιών. Ήταν εξαρχής η πρώτη σας επιλογή και αν ναι, γιατί;

 

Η: Ως έδρα του Studio Hervik επιλέξαμε το 2017 έναν μικρό γραφειακό χώρο στην Πλατεία Άθωνος, στη συμβολή της Μητροπολίτου Γενναδίου με τον πεζόδρομο της Παπαμάρκου. Περπατώντας στην ιστορική αυτή συνοικία, εντοπίσαμε το κατάλληλο μέρος, που θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για την ανάπτυξη της δημιουργικής μας δραστηριότητας. Σταδιακά αντιληφθήκαμε την ιστορικότητα, την ιδιαίτερη φυσιογνωμία και ατμόσφαιρα της περιοχής, όπου συνυπάρχουν εργαστήρια κατασκευής ψάθινων επίπλων και τεχνίτες ξύλου, με νέους επαγγελματίες και δημιουργούς. Η φυσική αυτή γειτνίαση συνιστά ένας από τους βασικούς λόγους που δραστηριοποιούμαστε στην περιοχή, καθώς αποτελεί σημείο έμπνευσης και νοηματοδότησης, και συγχρόνως εξασφαλίζει ένα διαφορετικό μοντέλο εργασίας, πιο κοινωνικό και εξωστρεφές, όπου η δουλειά σου είναι ορατή και οι ρυθμοί πιο ανθρώπινοι.

 

Η έδρα του Studio Hervik στον πεζόδρομο της Παπαμάρκου

 

Τι αγαπάτε περισσότερο στη γειτονιά αυτή αλλά και στις συνθήκες γειτνίασης με τους γύρω δημιουργούς; Είναι κάτι που σας εμπνέει και διοχετεύει νέες ιδέες στη δουλειά σας;

 

Η:Αυτό που αγαπάμε περισσότερο είναι ο ετερόκλητος και ο εξωστρεφής χαρακτήρας της γειτονιάς, καθώς και το αίσθημα της κοινότητας που έχει αναπτυχθεί. Μια μικρή αλλά ελπιδοφόρα δημιουργική κοινότητα συγκροτείται την τελευταία δεκαετία, όπου ένας πυρήνας επαγγελματιών -από τους τομείς της δημιουργικής βιομηχανίας, της αρχιτεκτονικής και του design- έχει επιλέξει την Παπαμάρκου ως έδρα της επαγγελματικής του δραστηριότητας. Τα σημεία που μας εμπνέουν και μας κινητοποιούν, είναι ο μακραίωνος βιοτεχνικός χαρακτήρας (με τους καρεκλοποιούς, ψαθοπώλες και ξυλουργούς), ο χαμηλός συντελεστής δόμησης με τα χαρακτηριστικά διώροφα κτίσματα και τις πεζοδρομημένες αρτηρίες, η δυνατότητα συνεργασίας με τους τεχνίτες ξύλου και ψάθας, με τους οποίους συνεργαζόμαστε για την υλοποίηση διαφόρων projects. 

 

 

Τι αγαπάτε περισσότερο στη Θεσσαλονίκη και τι θα αλλάζατε σε αυτή; 

 

H/ Β: Στη Θεσσαλονίκη αυτό που αγαπάμε και μας κρατάει εδώ, είναι οι έντονες αντιθέσεις που έχει η πόλη, σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα – στα κτίρια, στην ιστορία, στα μνημεία, στην κουλτούρα και στους ανθρώπους. Είναι μια ζωντανή πόλη, που η ανθρωπογεωγραφία της, το πολυπολιτισμικό της παρελθόν και παρόν, η εγγύτητα και η γειτνίαση με τη θάλασσα αλλά και ο ανοιχτός ορίζοντας, αποτελούν για εμάς λόγους και κίνητρα να μένουμε εδώ, κόντρα στη γενικευμένη τάση φυγής που σημειώθηκε την προηγούμενη δεκαετία λόγω της οικονομικής κρίσης. Αυτά που θα αλλάζαμε είναι πολλά, σε επίπεδο ποιότητας ζωής, καθημερινότητας, αισθητικής και επαγγελματικών ευκαιριών. Η αίσθηση της παραίτησης δε μας αρέσει, και γι’ αυτό προσπαθούμε να παραμένουμε αισιόδοξοι σχετικά με την προοπτική της πόλης μας.

 

Θέλετε να μοιραστείτε κάποια από τα projects, που ετοιμάζετε; Πώς οραματίζεστε ιδανικά το μέλλον του studio;

 

H/Β:Αυτή την περίοδο τρέχουν διάφορα νέα projects εταιρικής ταυτότητας, στους τομείς της εκπαίδευσης και του τουρισμού, στους οποίους μετά την πανδημία, κρίνουμε πώς θα υπάρξει μια δυναμική ανάπτυξη.  

 

 

Brief Q&A

 Λατρεμένος ταξιδιωτικός προορισμός:

Η: Το Βερολίνο και το Λονδίνο για διαφορετικούς λόγους, και ένα ταξίδι που είχα κάνει σε Βηρυτό και Δαμασκό, στα πλαίσια των σπουδών μου στην Αρχαιολογία.

Β:Το Βερολίνο και η πόλη του Dessau στην ανατολική Γερμανία, όπου έκανα το μεταπτυχιακό μου και πάντα μου αρέσει να κρατώ μια σχέση με τους ανθρώπους που γνώρισα και την ιστορία του, κυρίως όσο αφορά τη Σχολή του Bauhaus.

 

Μετά την καραντίνα σίγουρα θα:

Η: Θέλουμε να ανακτήσουμε όλα όσα έχουμε στερηθεί λόγω των μέτρων περιορισμού: τα ταξίδια, το σινεμά, την κοινωνικότητα και την αλληλεπίδραση -χωρίς φόβο- με τους ανθρώπους γύρω μας.

 

Aγαπημένη ώρα της ημέρας:

Η: Το πρωί μόλις φτάσω στο γραφείο οργανώνοντας τις δουλειές της ημέρας.

Β: Το απόγευμα όταν έχει καταλαγιάσει ο ρυθμός, και μπορώ να συγκεντρωθώ σε κάτι που δουλεύω.

 

Αγαπώ τη δουλειά μου γιατί:

H/Β: Γιατί μας κάνει να αισθανόμαστε δημιουργικοί και να εξελισσόμαστε.

 

Kαλλιτέχνες που με εμπνέουν:

H/Β: Η Σχολή του Bauhaus, η οποία συγκέντρωσε την εποχή του Μεσοπόλεμου, μια πεφωτισμένη πρωτοπορία καλλιτεχνών και δημιουργών, που οραματίστηκαν μια τέχνη και έναdesign κοινωνικά χρήσιμο, ακολουθώντας την παράδοση του κινήματος “art and crafts” και την ιδέα για το “πάντρεμα τέχνης και τεχνικής”.

 

Mια εικόνα μπορεί:

Β: Μια εικόνα μπορεί να συμπυκνώσει πολλά πράγματα και να έχει τεράστιο αντίκτυπο. Βέβαια στην εποχή μας αυτό έχει αρχίσει να αποδομείται, καθώς πλέον μια εικόνα δεν εξασφαλίζει κάποιου είδους αυθεντικότητα. Αυτό δικαιολογεί ίσως και την επιστροφή στη δημιουργία εικόνων όπως η εικονογράφηση, όπου υπάρχει η ευχέρεια, να αναδειχθεί και η προσωπική μάτια του σχεδιαστή.

 

 

STUDIO HERVIK

Integrated Design Services

Μητροπολίτου Γενναδίου 1

Θεσσαλονίκη

T 2310 235 095

W www.studiohervik.gr

E [email protected]

INSTAGRAM @studiohervik

 

 

 

 

 

 

 

[email protected]

Οne quote, my point of view... “Let me live, love, and say it well in good sentences” Sylvia Plath