Home / Cozyhome  / Cozy Meets  / Μαρία Σφυράκη: Δημιουργώντας έξω από καλούπια!

Μαρία Σφυράκη: Δημιουργώντας έξω από καλούπια!

«Υπέροχος χορός είναι αυτός που γεννά τόπο, για να χορέψουν κι οι άλλοι». Με αυτήν την “καλλιτεχνική προσέγγιση” αντιμετωπίζει την αρχιτεκτονική η Μαρία Σφυράκη. Μία γυναίκα με πρωτοποριακό πνεύμα, που εντυπωσιάζει τόσο με τα έργα της, όσο και με την “φιλοσοφία” πίσω και πριν από αυτά…

 

 

Λέγεται, ότι η αγάπη στην αρχιτεκτονική είναι κάτι, που γεννιέται σχεδόν μαζί σου. Τι ακριβώς συνέβη στη δική σας περίπτωση; Αντιληφθήκατε από νωρίς την “κλίση” και την αγάπη σας σε αυτήν ή ήταν κάτι, που προέκυψε στην πορεία;

Η επιλογή σπουδής ήρθε στην τελευταία τάξη λυκείου το 1997. Χωρίς πολύ ανάλυση. Λάτρευα και έκανα κλασσικό μπαλέτο, αισθανόμουν όμορφα όταν ζωγράφιζα, μου άρεσε να διαβάζω ό,τι μου προκαλούσε ένταση, δεν μου άρεσαν τα καλούπια. Επέλεξα την Αρχιτεκτονική. Την ερωτεύτηκα στο 1ο έτος σπουδών. Την αγαπώ. Θα την μαθαίνω και θα με μαθαίνει για πολλά χρόνια.

 

 

 

Το αρχιτεκτονικό σας γραφείο αναλαμβάνει, εκτός από τις τυπικές κτιριακές αρμοδιότητες και την δημιουργία της οπτικής σχεδιαστικής εικόνας τόσο εμπορικών εταιρειών όσο και ξενοδοχειακών έργων. Μιλήστε μας λίγο για το τι ακριβώς σημαίνει αυτό.

Θα σας το ξεκινήσω με ένα βίωμα. Όπως σας ανέφερα, λατρεύω τον χορό και δη τους παραδοσιακούς. Σε χορούς του 15 Αύγουστου λοιπόν, η Ηπειρώτισσα γιαγιά μου πάντα με συμβούλευε πως «… υπέροχος χορός είναι αυτός που γεννά τόπο, για να χορέψουν κι οι άλλοι». Αυτό ακριβώς είναι! Γνωρίζεσαι με τον πελάτη σου, εξερευνάς και φέρνεις στο προσκήνιο τις αξίες εκείνες που τον κάνουν ιδιαίτερο, δημιουργείς με αυτές ως σχεδιαστικό σου εργαλείο και έχεις έναν στόχο: να προσφέρεις έναν χειροποίητο «τόπο» χτισμένο πάνω σε ένα συναισθηματικό υπόβαθρο. Το κλειδί για τους πελάτες μας, που είναι και συνοδοιπόροι μας, είναι η αναγνώριση πως το νέο αρχιτεκτονικό τους προϊόν αποτελεί προσφορά τόπου, για να εκφραστούν οι καλεσμένοι τους.

 

 

Όπως έχετε πει η ίδια, στην ουσία πρόκειται για αρχιτεκτονική σκηνογραφία! Ποιες παραμέτρους καλείστε να εξετάσετε για μία ολοκληρωμένη “σκηνογραφικά” προσέγγιση;

Ακριβώς. Ζώσα αρχιτεκτονική σκηνογραφία. Σε έργα κυρίως ξενοδοχειακά και retail το πρώτο βήμα της έρευνας, ακόμα και των πρώτων ετών της επιχείρησης, είναι και το θεμελιώδες. Επικεντρωνόμαστε στα μικρά πράγματα, στις λεπτομέρειες και τις αφανείς αξίες που αποτελούν την υφιστάμενη «προίκα» του πελάτη. Εν συνεχεία, σε αυτήν προστίθεται το νέο του όραμα, το όνειρο και ο στόχος του. Έχοντας δώσει νοηματική υπόσταση σε αυτά τα δυο, η αρχιτεκτονική ομάδα ξεκινά την πορεία της αρχιτεκτονικής οπτικοποίησης. Και γεννάται η ιστορία του έργου.

 

 

Μιλώντας για σκηνογραφική προσέγγιση, κάποιος θα φανταστεί μία συστάδα ανθρώπων, ξεχωριστών ειδικοτήτων, που εργάζονται για ένα κοινό αποτέλεσμα. Ποιες είναι αυτές οι ειδικότητες, ποιο είναι το μυστικό της λειτουργικής σύμπραξης όλων αυτών των ανθρώπων και με ποια κριτήρια διαλέγετε εσείς τους συνεργάτες σας;

Μόνο η ομαδική δουλειά γεννά όμορφα αποτελέσματα μέσα από περιπέτειες της σκέψης. Έχω εμμονή με την λεπτομέρεια, προσήλωση στην κατασκευαστική καθαρότητα ακόμα και στα σημεία, που δεν τα βλέπει το ανθρώπινο μάτι. Άρα δεν είμαι της φιλοσοφίας «τα κάνω όλα και συμφέρω». Κάθε έργο ζητά την δική του ομάδα ειδικών: τον συνεργάτη πολιτικό μηχανικό, το γραφείο ηλεκτρομηχανολόγων, τον αρχιτέκτονα τοπίου, την εταιρεία μελέτης φωτισμού, τον συνεργάτη ξυλουργικών εγκαταστάσεων, την ομάδα branding και οπτικής επικοινωνίας, την εταιρεία μελέτης ήχου, εικαστικούς και εξειδικευμένους συνεργάτες συλλογής ή και δημιουργίας δειγμάτων για όλες τις εφαρμογές… και πολλούς άλλους! Με πορεία συνεργασίας 10 ετών πλέον, όλα τα μέρη της ομάδας έχουμε επιλέξει ο ένας τον άλλο.

 

 

Όσο ενδιαφέρουσα είναι μια τέτοια προσέγγιση, άλλο τόσο “ξένη” είναι -ίσως- για το ελληνικό αγοραστικό κοινό. Ποιες είναι οι αντιδράσεις, που εισπράξατε από τον κόσμο μέχρι στιγμής;

Ό,τι έργο μας προσφέρει ένας πελάτης: μικρό, μεσαίο, μεγάλο ή και τεράστιο οφείλουμε εξ’ αρχής να σεβόμαστε και να προστατεύουμε δυο πράγματα: την οικονομική του επένδυση και το όραμά του. Όταν λοιπόν αυτό το αποδεικνύουμε και το κατανοούν, αντίστοιχα μας εμπιστεύονται να οργανώσουμε τον τρόπο αλλά και την ομάδα εργασίας. Δεν υπάρχουν αντιδράσεις όταν υπάρχει ειλικρίνεια. Δεν υπάρχουν αντιδράσεις όταν η μεθοδολογία εργασίας και το αποτέλεσμα εν τέλει εξελίσσουν για τον πελάτη τα 2 ανωτέρω στοιχεία.

 

 

Το πιο πρόσφατο δείγμα δουλειά σας είναι το εξαιρετικά επιτυχημένο Flagship concept store της Candia, ένα ήδη διπλά βραβευμένο έργο στα Retail Interior Awards 2017, που προ ημερών επιλέχθηκε και ως υποψήφιο για βράβευση από τα German Design Awards 2019. Τι θα δει εκεί ο επισκέπτης και τι θα τον συμβουλεύατε να έχει κατά νου, κατά την επίσκεψή του στο κατάστημα;

Δε θα τον συμβούλευα κάτι. Είμαι κατά των συμβουλών για το «πώς» πρέπει να χειριστείς έναν δομημένο τόπο. Ο καθένας βρίσκει τα δικά του βήματα και «συναντά» έναν αρχιτεκτονικό χώρο με τον δικό του τρόπο. Πάντως μέσα στο κατάστημα θα συναντήσει μια αυλή με βοτσαλωτό και πέργκολα, ένα καλντερίμι με φυτά σε πήλινα κρητικά κιούπια, μια πλατεία με μεγάλο φίκο, χτιστά καθιστικά σε λευκό αδρό σοβά…. Θα συναντήσει έναν μεσογειακό τόπο. Και όταν θα επιλέγει το κατάλληλο προϊόν, αυτό θα συνοδεύεται από μυρωδιά ζαρντινιέρας σε λεβάντα.

 

   

 

 

Ποιος είναι ο βασικός σκελετός μεθοδολογίας εργασίας του γραφείου σας ανά έργο;

Έρευνα – Αξιολόγηση – Οργάνωση μερών ομάδας και εξωτερικών συνεργατών – Αρχιτεκτονική Μελέτη που ομορφαίνει το μη αντιληπτό – Εμμονή στην κατασκευαστική λεπτομέρεια εφαρμογής – Εμμονή στην επίβλεψη του συνόλου των εφαρμογών και σταδίων οικοδομικής διεργασίας– Παράδοση του έργου πάντα με οργάνωση ενός πάρτι για τον πελάτη μας. Χαρά! Θέλουμε να δουλεύουμε με χαρά!

 

 

Είστε μία γυναίκα με πολύ πρωτοποριακό πνεύμα και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα προσέγγιση των πραγμάτων. Στο μέλλον τι να περιμένουμε από εσάς;

Μέλλον; Να συνεχίσω να προσφέρω «τόπο» στους άλλους. Να συνεχίσουν να μου εμπιστεύονται τα όνειρά τους.

 

[email protected]

Journalist, blogger, dreamer... Believe you can. And you're halfway there!