Home / Good Life  / Art & Culture  / Η έκθεση της Ράνιας Μπέλλου στην Kalfayan Galleries

Η έκθεση της Ράνιας Μπέλλου στην Kalfayan Galleries

cozy vibe art kalfayan

Μια ξεχωριστή “ωδή” στο παρελθόν εγκαινιάζεται απόψε!

 

Οι Kalfayan Galleries στην Αθήνα παρουσιάζουν την τέταρτη ατομική έκθεση της Ράνιας Μπέλλου, με τίτλο “Immortal Love or Ode to the Past”. Στην έκθεση παρουσιάζονται σχέδια, τα οποία φιλοτέχνησε η καλλιτέχνις τα τελευταία δύο χρόνια. Τα εγκαίνια της έκθεσης πραγματοποιούνται απόψε, 22 Φεβρουαρίου, 19.00 μ.μ – 22.00 μ.μ.

 

Τα έργα βασίζονται σε ένα ημερολόγιο της περιόδου 28 Μαΐου 1945 έως 16 Φεβρουαρίου 1952, το οποίο ανακάλυψε σε κάποια υπαίθρια αγορά της Αθήνας. 

 

Ο συντάκτης του ημερολογίου Π. Στάης αποτύπωσε στο χαρτί σκέψεις, συναισθήματα, επιθυμίες, όνειρα, αλλά και δικά του ερωτικά ποιήματα. Το ημερολόγιο είναι κατά κύριο λόγο γραμμένο στα ελληνικά, ενώ έχει γράψει μόνο λίγα αποσπάσματα στα αγγλικά, αφιερωμένα στην εκλεκτή της παιδικής του ηλικίας, τη Μάρθα, την οποία αποχωρίστηκε πριν τριάντα πέντε χρόνια, μετά τη Μικρασιατική καταστροφή. Είναι αξιοσημείωτο ότι στο ημερολόγιο υπάρχει ένα ποίημα που γράφτηκε στη Σμύρνη το 1919. Το παλιό χειρόγραφο ημερολόγιο έχει σκληρό, δερματόδετο εξώφυλλο, το οποίο κοσμεί η Ακρόπολη, σχεδιασμένη και ζωγραφισμένη στο χέρι.

 

Ο τίτλος της έκθεσης “Immortal Love or Ode to the Past”, παραπέμπει σε ένα από τα ομότιτλα ποιήματα του ημερολογίου. Ο δημιουργός του έγραψε το ποίημα προσμένοντας να ξανασμίξει με την αγαπημένη του. Η επίμονη νοερή παρουσία της ενισχύεται από το έντονο αίσθημα απώλειας, που βιώνει και από την εμμονή του να την αναζητά.

 

Παρατηρώντας τα χειρόγραφα του Στάη, η Μπέλλου αποκόμισε την εντύπωση ότι ο συντάκτης επέστρεφε σταθερά σε εικόνες της παιδικής του ηλικίας, εξυμνώντας το παρόν. “Τα γραπτά συχνά λειτουργούν ως απόδειξη των αφηγήσεων, μέσω των οποίων μαθαίνουμε για ένα παρελθόν που δεν μπορεί να επαναληφθεί, αλλά μπορεί να περιγραφεί, των αφηγήσεων εκείνων που κινούνται προς τα πίσω και προς τα μέσα στο εσωτερικό μιας ζωής”[1]. Κατ’ αυτό τον τρόπο, από μια παλιά φωτογραφία κι ένα χειρόγραφο απόσπασμα κάποιου αγνώστου που έχει πεθάνει πριν καιρό, μπορεί να προκύψει ένας στενός προσωπικός δεσμός, ανακαλύπτοντας την ταυτότητά μας μέσα από τις ζωές των άλλων.

 

Αναλαμβάνοντας το καθήκον να αναπλάσει το σύμπαν του Π. Στάη, η Μπέλλου ξανάδωσε ζωή και δημιούργησε εικόνες για γεγονότα, χαρακτήρες και στιγμιότυπα της ζωής του, με μια σειρά από διάτρητα, κατακερματισμένα αλλά και αλληλοσυνδεόμενα, στρωματοποιημένα επίπεδα λεπτών σχεδίων, τα οποία, αποτυπώνουν στιγμές από την περίοδο 1910-1920 στη Σμύρνη καθώς και την περίοδο 1940-1950 στην Αθήνα.

 

cozy vibe art kalfayan

Rania Bellou, “From Sunlight to the Darkest Night I”

 

Καθ’ όλη τη σταδιοδρομία της, η Μπέλλου βασίζεται στη σχολαστική εξερεύνηση των ορίων του σχεδίου. Ύστερα από διαλογή αρχειακού υλικού, οι νέες συνθέσεις σχεδίων της καλλιτέχνιδος, φασματικές και αποσπασματικές, κυμαίνονται από τοπία μέχρι ιδιότυπα πορτρέτα. Χρησιμοποιώντας τον γραφίτη με ιδιαίτερη λεπτότητα και με έμφαση στη λεπτομέρεια, με μια νέα παλέτα πολύχρωμου αραχνοΰφαντου χαρτιού, λαξεύει το φως και εκμεταλλευόμενη τη διαφάνεια του υλικού, κινείται μεταξύ ρεαλισμού και αφαίρεσης. Η συγγραφέας πλέον είναι η Μπέλλου, η οποία δίνει τον χώρο σε προσωπικά συναισθήματα και μνήμες να εισβάλουν και να εμπλουτίσουν τη μυθιστορηματική αφήγηση, σχολιάζοντας την έμφυτη επιθυμία μας να ξαναγράψουμε την ιστορία, τη δική μας και των άλλων.

 

Τα έργα της Μπέλλου σε χαρτί συχνά αναπτύσσονται και ως βιβλία. Τα σχέδια που παρουσιάζονται στην έκθεση συνοδεύονται από το “Immortal Love or Ode to the Past, 2016”, ένα μοναδικό βιβλίο που αποτελείται από τριάντα σχέδια σε κολάζ από χρωματιστά αραχνοΰφαντα χαρτιά. Ταυτόχρονα, η σχετική βιντεοπροβολή στην αίθουσα παρουσιάζει ένα θεατή που ξεφυλλίζει το έργο και με αυτόν τον τρόπο επιτρέπει στον επισκέπτη να ανακαλύψει το σαγηνευτικό του περιεχόμενο. Ο θεατής γίνεται έτσι μάρτυρας μιας αναμέτρησης του παρόντος και του παρελθόντος. Η φωνή του αφηγητή σταδιακά μετατρέπεται σε μνήμη πριν την πραγμάτωσή της. Μια ηχώ προτού γίνει φωνή, ένα αφήγημα προτού γίνει πραγματικότητα.

 

[1] Βλ. Pearce, Susan (1999). On Collecting: An Investigation into Collecting in European Tradition (Collecting Cultures),

Routledge Editions.

 

Σύντομο Βιογραφικό Σημείωμα:

Η Ράνια Μπέλλου ζεί και εργάζεται μεταξύ Αθήνας και Λονδίνου. Με σπουδές στο Central Saint Martins College of Art and Design London (MA) και Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, έχει λάβει υποτροφία από το Ίδρυμα Ωνάση. Η Μπέλλου είχε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις διεθνώς.

 

 

 

Εγκαίνια έκθεσης: Πέμπτη, 22 Φεβρουαρίου 2018, 19.00 – 22.00

Διάρκεια: 22 Φεβρουαρίου – 14 Απριλίου 2018

 

 

Kalfayan Galleries

Χάριτος 11, Αθήνα

Ώρες λειτουργίας: Δευ 11.00 – 15.00 | Τρ – Παρ 11.00 – 19.00 | Σάββ 11.00 – 15.00

www.kalfayangalleries.com

[email protected]

Οne quote, my point of view... “Let me live, love, and say it well in good sentences” Sylvia Plath