Home / Wellness  / Psychology  / New year, new goals

New year, new goals

Άρχισε τη νέα χρονιά με νέους στόχους!

 

Οι στατιστικές δείχνουν ότι:
  • Υπάρχει μια πρώτη κατηγορία ατόμων, στην οποία πάνω από το 90% των ανθρώπων, μέχρι τις 15 Ιανουαρίου, παρατούν τους προσωπικούς στόχους που θέτουν για τον νέο χρόνο.
  • Η δεύτερη κατηγορία είναι τα άτομα που είναι προσανατολισμένα στον στόχο τους. Συνήθως επικεντρώνονται σε αυτό που θέλουν να πετύχουν στη ζωή τους.
  • Στην τρίτη κατηγορία ανήκουν τα σκόπιμα προσανατολισμένα άτομα. Αυτή η ομάδα ατόμων ζουν σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις υψηλότερες αξίες τους.

 

Μπορώ να το πετύχω αν…
  1. Είμαι βέβαιος ότι είμαι έτοιμος. Ρωτώ τον εαυτό μου τι θα χρειαστώ για τον στόχο (χρόνος, χρήμα, πόροι, υποστήριξη κ.λπ.). Θέτω ημερομηνία έναρξης για να έχω χρόνο να προετοιμαστώ.
  2. Είμαι σαφής στο τι θέλω, δηλαδή ο στόχος μου είναι συγκεκριμένος. Π.χ. αν θέλω να χάσω βάρος, θα πρέπει να αποφασίσω τον αριθμό των κιλών.
  3. Βεβαιώνομαι ότι ο στόχος μου είναι εφικτός, προσωπικός και ρεαλιστικός. Αν π.χ. βάλω στόχο να κερδίσω το λαχείο ή να αλλάξω πεθερά, τότε μάλλον θα αποτύχω, καθώς δεν είναι προσωπικός στόχος και μάλλον ούτε εφικτός.
  4. Διαιρώ τον στόχο σε μικρά κομματάκια. Για να φτάσω από το Α στο Ω θα χρειαστεί να περάσω από το Β, Γ, Δ, Ε κ.ο.κ. Χωρίς να είμαι ανυπόμονος, θα πρέπει να κατανοήσω ότι η αγωνία είναι ο καλύτερος τρόπος να σαμποτάρω την επιτυχία μου. Αντιμετωπίζω τις μικρές αποτυχίες σαν μικρές εκτροπές και επανέρχομαι σε τροχιά το συντομότερο δυνατόν.
  5. Σκέφτομαι καθημερινά τον στόχο μου και τον υπενθυμίζω στον εαυτό μου για να κρατηθώ σε καλό δρόμο. Μερικές τακτικές που μπορώ να χρησιμοποιήσω είναι ο πίνακας οράματος, ο διαλογισμός, η προσευχή και οι επιβεβαιώσεις βοήθειας από φίλους.
  6. Δίνω στον εαυτό μου μικρές ανταμοιβές για κάθε μικρή μου επιτυχία.
  7. Νιώθω ενθουσιασμένος για αυτό. Η αλλαγή θα φέρει πρόοδο, που σημαίνει ότι κερδίζω κάτι. Παρά να επικεντρώνομαι στο τι χάνω, καλύτερα να επικεντρωθώ στα κέρδη.

 

 

Κάθε τέλος της χρονιάς αναπόφευκτα κάνουμε έναν απολογισμό, για όλα όσα πετύχαμε κατά τη διάρκεια του έτους. Καταφέραμε να κερδίσουμε όλα όσα ζητήσαμε από τον ίδιο μας τον εαυτό στην αρχή του έτους; Ή μήπως λόγω διάφορων άλλων δυσκολιών παρεκκλίναμε από την πορεία των στόχων μας και «ξεχάσαμε» να ασχοληθούμε μαζί τους; Η έναρξη της χρονιάς σηματοδοτεί και την έναρξη μιας καινούργιας αρχής στη ζωή μας. Με ποιους τρόπους μπορούμε να πετύχουμε όλα όσα θέτουμε ως στόχους, ώστε να βρούμε την προσωπική μας ευτυχία;

 

Ο άνθρωπος από τη φύση του έχει την ανάγκη να μαθαίνει και να προοδεύει. Με την πρόοδο, νιώθουμε ότι κάτι κερδίζουμε. Όλοι μας χρειαζόμαστε να νιώσουμε ευτυχισμένοι και να καλυτερεύσουμε τη ζωή μας. Όλοι γνωρίζουμε πώς μια προσωπική πρόοδος μάς κάνει να νιώθουμε όμορφα. Έτσι, κάθε αρχή του χρόνου, νιώθουμε ότι μας δίνεται μια νέα ευκαιρία για μια καινούργια αρχή σε ό,τι θέλουμε να επιτύχουμε και να κερδίσουμε στη ζωή μας.

Η πρώτη Ιανουαρίου είναι η μέρα που υποσχόμαστε νέα πράγματα για τον εαυτό μας. Όσο εύκολο όμως είναι να ονειρευόμαστε μια καλύτερη κατάσταση στη ζωή μας, άλλο τόσο δύσκολη θεωρούμε ότι είναι η υλοποίηση. Μερικές ερωτήσεις που όλοι πρέπει να κάνουμε πριν θέσουμε νέους στόχους είναι: ποιοι είναι οι λόγοι που όχι μόνο θέλω αυτόν τον στόχο, αλλά πρέπει να τον έχω; Γιατί αυτόν τον συγκεκριμένο στόχο;

 

Πόσο σημαντικό είναι αυτό για μένα; Είναι εφικτό; Τι είμαι πρόθυμος να θυσιάσω για να κερδίσω αυτόν τον στόχο; Είναι ένας στόχος που πρέπει να επιτευχθεί ή απλώς μια επιθυμία; Τι θα μου κοστίσει αν δεν εκπληρώσω αυτόν τον στόχο; Θα πρέπει να σκεφτούμε τι είναι το πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή μας. Αν, για παράδειγμα, είναι η υγεία των παιδιών μας και σκεφτόμαστε ως στόχο να κόψουμε το κάπνισμα, θα πρέπει να αναλογιστούμε ποιο παράδειγμα δίνουμε στα παιδιά όταν και αυτά θα αρχίσουν να καπνίζουν.

 

Αυτό θα μας βοηθήσει να μείνουμε πιστοί στον στόχο μας, που είναι να σταματήσουμε το κάπνισμα. Ακόμη, για να μείνουμε πιστοί στους στόχους μας, θα πρέπει να νιώθουμε ότι ο στόχος τραβάει προς την κατεύθυνσή του αυτή. Είναι κάτι που μας μαγνητίζει και δεν χρειάζεται καμία προσπάθεια. Αν όμως αισθανόμαστε ότι ο στόχος μάς σπρώχνει, αλλά χρειαζόμαστε μια μεγάλη προσπάθεια για την επίτευξή του και ότι είναι σκληρή δουλειά, τότε είναι πιο πιθανό να αποτύχει.

 

 

 

Το εμπόδιο είμαστε εμείς

 

Πολλές φορές ένα μικρό εμπόδιο ή μια μικρή δυσκολία στην επίτευξη των στόχων μάς απομακρύνει από αυτούς, για αυτό και τα παρατάμε με τόση ευκολία. Το μεγαλύτερο εμπόδιο στην πραγματοποίηση των στόχων μας είμαστε εμείς οι ίδιοι. Πολλές φορές εμείς σαμποτάρουμε τις προσπάθειές μας με αρνητικές σκέψεις, όπως δεν θα τα καταφέρω, δεν πέτυχε ποτέ κανείς αυτό που θέλω άρα γιατί να το πετύχω εγώ, δεν έχω αυτά που χρειάζονται κ.ο.κ.

 

Μπορούμε όμως να πούμε ότι κάθε νέα χρονιά είναι μια νέα αρχή, και οι στόχοι που θέτουμε στο ξεκίνημα της νέας χρονιάς μάς δίνουν την αίσθηση ότι εκκινούμε από το μηδέν και έχουμε αρκετό δρόμο και χρόνο να διανύσουμε, μέχρι να πετύχουμε αυτό που θέλουμε. Πολλοί από εμάς απογοητευόμαστε πριν καν αρχίσουμε την προσπάθειά μας. Για να πετύχουμε όλα όσα θέλουμε και όσα θεωρούμε ότι θα μας κάνουν πραγματικά ευτυχισμένους, θα πρέπει πρώτα από όλα να δημιουργήσουμε τις εικόνες όλων όσα που θέλουμε να επιτύχουμε.

 

Αν καταφέρουμε να συνδέσουμε τις εικόνες με συναισθήματα που θα βιώσουμε εφόσον ο στόχος μας επιτευχθεί, το πώς νιώθουμε εκείνη την στιγμή για παράδειγμα, το εργαλείο γίνεται ακόμη πιο ισχυρό και δυναμικό. Νιώστε το συναίσθημα της επίτευξης του στόχου, της ολοκλήρωσης και της χαράς. Αφού εκτελέσουμε στο μυαλό μας αυτό που θέλουμε να πετύχουμε, το μυαλό επηρεάζει το νευρικό μας σύστημα, εκπαιδεύοντας τους μυς του σώματός μας, για να κάνουν αυτό ακριβώς που θέλουμε. Ένα παράδειγμα που οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζουν, είναι η περίπτωση των ομαδικών αθλημάτων, π.χ. του ποδοσφαίρου. Ο προπονητής μιας ομάδας λέει στους παίκτες της να “παίξουν” το παιχνίδι στο μυαλό τους πριν καν αρχίσει.

 

Μια άλλη τεχνική που μπορεί να βοηθήσει στην προσπάθεια επίτευξης των στόχων μας είναι ο ορισμός πιο σύντομων προθεσμιών επίτευξής τους. Δεν χρειάζεται να περιμένουμε έναν ολόκληρο χρόνο για να πετύχουμε κάτι, μπορούμε να ορίσουμε πιο βραχύχρονους στόχους, π.χ. για τους επόμενους 1-2 μήνες. Σε αυτή την περίπτωση, εφόσον τους πετύχουμε, το ηθικό μας τονώνεται θετικά και προχωρούμε με καλή διάθεση, ώστε να πετύχουμε τους πιο μακροπρόθεσμους στόχους μας.

nadiakokkinou6@gmail.com

Η Νάντια Κοκκίνου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη, αποφοίτησε από το τμήμα Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. το 2009, ενώ την ίδια χρονιά απέκτησε και την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Το 2011 πραγματοποίησε Mετεκπαίδευση στην Κλινική Ψυχολογία στην Α’ Ψυχιατρική Κλινική του Α.Π.Θ. του Γ.Ν.Θ. Παπαγεωργίου. Το 2015 ξεκίνησε Μεταπτυχιακές Σπουδές στην Αφηγηματική Ψυχοθεραπεία του Πανεπιστημίου της Μελβούρνης, ενώ παράλληλα διετέλεσε εξωτερικός συνεργάτης της Γ΄ Πανεπιστημιακής Ψυχιατρικής Κλινικής του Α.Π.Θ., ΑΧΕΠΑ. Το 2017 ολοκλήρωσε το MSc Σχολικής-Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Νεάπολις-Πάφου (Κύπρος). Έχει εργαστεί ως εκπαιδεύτρια σε σεμινάριο ψυχολογίας μαθητών του Δήμου Θεσσαλονίκης υπό την αιγίδα της Νομαρχίας Θεσσαλονίκης και έχει επιτελέσει συντελεστικό όργανο ομαδικής ψυχοθεραπείας γονέων σε σχολείο του Δήμου Τριλόφου. Παράλληλα, την χρονική περίοδο 2014-2017 παρείχε ψυχολογικές και ψυχοθεραπευτικές υπηρεσίες στο Καταφύγιο Γυναίκας – Κέντρο Στήριξης Κακοποιημένων Γυναικών. Την παρούσα χρονική περίοδο, σε ιδιωτικό επίπεδο, παρέχει ατομικές και ομαδικές υπηρεσίες Αφηγηματικής Ψυχοθεραπείας, σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες στο χώρο της ή και διαδικτυακά. Άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα.