Home / Lifestyle  / Στέφανος Τσακίρης: “Είναι στοίχημα να ενώσω και πάλι τις οικογένειες μπροστά από τον φωτογραφικό φακό”

Στέφανος Τσακίρης: “Είναι στοίχημα να ενώσω και πάλι τις οικογένειες μπροστά από τον φωτογραφικό φακό”

Stefanos Tsakiris Photographer photo Antonis Mavropoulos
Συνιδρυτής του δημιουργικού δίπτυχου Janus Studio, της βιντεοσκοπικής ομάδας Avoid και του magazzino “Ανήθικο”, ιδιοκτήτης του “ΦωτοΓραφείον” στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, αλλά και Guiness World Record Holder από το 2017, πολυπράγμων και καλλιτεχνικά ανήσυχος, ο Στέφανος Τσακίρης ξεχωρίζει για το ταλέντο και την καθαρή φωτογραφική ματιά του!


Landscape Skiathos stef tsakiris

Landscape, Skiathos, 2019


Πότε κόλλησες το “μικρόβιο” της φωτογραφίας και γιατί σε κέρδισε η συγκεκριμένη μορφή τέχνης;

Η αλήθεια είναι ότι ήταν μια τυχαία επιλογή, λόγω των πανελληνίων. Μπαίνοντας στη σχολή, όμως, διαπίστωσα πως ήταν μια ευρεία εφαρμογή, πάνω σε πάρα πολλά διαφορετικά αντικείμενα, οπότε πίστεψα πως κάπου θα βρω τον χώρο μου και θα ενταχθώ σε αυτό το επάγγελμα.

 

Macedonia Palace hotel detail stef tsakiris

Maκedonia Palace Ηotel detail, 2017

Από πού αντλείς έμπνευση για τις πιο προσωπικές φωτογραφίες σου;

Αυτή θα ήταν μια εύκολη ερώτηση για κάποιον που έχει αποφασίσει σε ποιο είδος φωτογραφίας ανήκει. Για μένα, που έχω μία εφαρμοσμένη πλευρά και μία πιο δημιουργική, είναι δύσκολο να απαντήσω… Θα έλεγα τα κοινωνικά ερεθίσματα, πράγματα που “χτυπούν” στην καθημερινότητά μου. Η μουσική, η γυμναστική στην πόλη, η υγεία, η οικογένεια…

 

Landscape Bagdad stef tsakiris

Landscape, Bagdad, 2016

 

Ποιος άνθρωπος έχει ασκήσει μεγάλη επιρροή στο έργο σου;

Η αλήθεια είναι ότι δεν είναι ένας. Με χρονική σειρά, θα ξεκινήσω με δύο καθηγητές μου, τον Στέφανο Πάσχο και τον Κωστή Αντωνιάδη. Ο δεύτερος ουσιαστικά ήταν που με έφερε στη Θεσσαλονίκη, στο Μουσείο Φωτογραφίας. Στη συνέχεια γύρισα στην Αθήνα και δούλεψα δίπλα στον Γιάννη Δήμου, που ήταν η πιο μεγάλη επιρροή μου. Θα καταλήξω στον Αβραάμ Παυλίδη, που με βοήθησε να δω διαφορετικά ακόμα και τις εμπορικές δουλειές μου.

 

Yamakasi art du deplacement parkour team stef tsakiris

Yamakasi art du deplacement parkour team, 2011


Πόσο σημαντική θεωρείς τη διαδικασία της επεξεργασίας της φωτογραφίας και ποιες είναι οι δικές σου αγαπημένες τεχνικές;


Η επεξεργασία είναι ένα μεγάλο κομμάτι της φωτογραφικής διαδικασίας. Εγώ προσωπικά προσπαθώ να απλοποιώ τη συγκεκριμένη διαδικασία. Η δική μου αγαπημένη τεχνική είναι αυτή που απαιτεί τον λιγότερο χρόνο. Αν, για παράδειγμα, δεν με ικανοποιεί το χρώμα μιας φωτογραφίας, θα την κάνω ασπρόμαυρη.

 

Artwork by Marios Eleftheriadis stef tsakiris

Artwork by Marios Eleftheriadis, 2016

Sculpture by Dimitris Papazoglou stef tsakiris

Sculpture by Dimitris Papazoglou, 2018


Ποιο είναι το μήνυμα που θέλεις να περάσεις μέσα από τις φωτογραφίες σου;

Το μήνυμα διαφοροποιείται ανάλογα με το project, αλλά γενικά θα έλεγα πως μέσα από τις εικόνες μου θέλω να μιλώ για τη συνεργασία, την ομαδικότητα, την ηθική. Προβληματιζόμενος για όλα αυτά κατέληξα να εστιάσω στην οικογένεια. Μου αρέσει να βγαίνουν μέσα από τις φωτογραφίες μου η αγάπη, η υποστήριξη και όλα εκείνα τα συναισθήματα που πηγάζουν από μία οικογένεια.

 

Underwater baby portrait at Ixtheis swimming school stef tsakiris

Underwater baby portrait at Ixtheis swimming school, 2015


Υπήρξε κάποια δουλειά σου που σε δυσκόλεψε σε συναισθηματικό επίπεδο;

Έχει τύχει πολλές φορές να ταυτιστώ με ανθρώπους που φωτογραφίζω. Έντονη συναισθηματική φόρτιση ένιωσα όταν έκανα το λεύκωμα για τον καρκίνο του μαστού σε συνεργασία με την Μαρία Κοκορότσου και το “Άλμα Ζωής”. Γι αυτό το λεύκωμα φωτογράφησα 25 γυναίκες με κάποιο αντικείμενο που τους θύμιζε τον καρκίνο του μαστού. Καθεμιά από αυτές πέρασε από 2 έως 4 ώρες φωτογραφιζόμενη στον χώρο μου και κάποιες από αυτές μου ήταν αρκετά δύσκολο να τις κάνω να ανοιχτούν μπροστά στον φακό.

 

Reminders of life stefanos tsakiris

Reminders of life, stefanos tsakiris


Ο δικός σου αγαπημένος φωτογράφος; Κάποιος που θαυμάζεις τη ματιά του;

Θα αναφερθώ πάλι στον Αβραάμ Παυλίδη. Είναι από τους λίγους φωτογράφους που βλέπω ότι έχει μια ξεχωριστή ματιά. Είναι ώριμος φωτογραφικά κι αυτό πιστεύω ότι είναι κάτι που λείπει από τους περισσότερους φωτογράφους και έρχεται με τον χρόνο. Ο τρόπος που βλέπει τη σύνθεση, τα χρώματα, είναι από τις πιο πλήρεις ματιές που υπάρχουν για μένα στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή.

 

Portrait George Perin stef tsakiris

Portrait George Perin, 2020


Πώς προέκυψε η ιδέα της μεγαλύτερης κυανοτυπίας που σε έβαλε στο Guiness World Record και πώς ένιωσες για την κατάκτησή του;

Η γνωριμία μου με την κυανοτυπία έγινε στη σχολή μου, καθώς ήταν μία από τις τέσσερις τεχνικές που έπρεπε να δουλέψω για να πάρω το πτυχίο μου. Γνωρίζοντάς την, μαζί με τη Μαρία Κοκορότσου από το Μουσείο Φωτογραφίας οργανώσαμε μια εκπαιδευτική δράση για παιδάκια. Πάνω σε μια συζήτηση για το τι διαφορετικό θα μπορούσαμε να κάνουμε ως project με τη συγκεκριμένη τεχνική, μεταξύ σοβαρού και αστείου πέταξα την ιδέα, χωρίς να γνωρίζω τότε πώς θα μπορούσε να υλοποιηθεί στην πράξη. Η Μαρία το πέρασε αμέσως σαν ιδέα από το Διοικητικό προσωπικό του Μουσείου και έτσι μπήκαμε στη διαδικασία να το οργανώσουμε. Ήθελα να κάνω μια επίδειξη τεχνικής και συνεργασίας με ανθρώπους που είναι κοντά μου στο κομμάτι της φωτογραφίας. Νιώσαμε τεράστια χαρά, γιατί καταφέραμε να μαζευτούμε ως παρέα και να οργανώσουμε μια τόσο μεγάλη δράση. Χρειαζόμασταν 70 άτομα μόνο για να ξαπλώσουν πάνω στο πανί, ενώ για το συγκεκριμένο project εργαστήκαμε περίπου 25 άτομα! Οπότε, το ότι διοργάνωσα ένα τέτοιο event ως φωτογράφος και είχε επιτυχία, ήταν μεγάλη ικανοποίηση, κυρίως επειδή είχα δίπλα μου φίλους που συμμετείχαν σε αυτό χωρίς δεύτερη σκέψη. Σε αυτούς το χρωστάω! Κάπως έτσι εξελίχθηκε και το επόμενο project… Περίπου 55 οικογένειες ήρθαν στο Μουσείο Φωτογραφίας και άφησαν τα αποτυπώματά τους πάνω σε πετσέτες που χορήγησε η Cocomat. Eγώ με μαθητές μου από τη σχολή ΑΚΤΟ τις επεξεργαζόμασταν live με την τεχνική της κυανοτυπίας και στο τέλος τις χαρίζαμε στις οικογένειες ως ενθύμιο.

 

Aerial shot of Guinness world record for largest cyanotype print

Aerial shot of Guinness world record for largest cyanotype print, photo by dronevideos.gr, 2017

Cyanotype cocomat towel from Scraptypes series stef tsakiris

Cyanotype cocomat towel from #Scraptypes series, 2018

 

Αναφέρθηκες στους μαθητές σου. Υπάρχει κάτι που σε εντυπωσιάζει στη νέα γενιά φωτογράφων;

 

Με εντυπωσιάζει τόσο ότι έχουν πολλές γνώσεις πριν καν μπουν στη σχολή, όσο και το ότι αυξάνεται διαρκώς ο αριθμός των ανθρώπων που θέλουν να σπουδάσουν φωτογραφία. Τα νούμερα είναι απίστευτα! Κάποιες χρονιές η φωτογραφία είναι πρώτη στις επιλογές, πάνω ακόμα και από την Ιατρική. Στη σχολή ΑΚΤΟ έρχονται πιο συνειδητοποιημένα παιδιά, που ξέρουν τι θέλουν. Αυτό βοηθάει πάρα πολύ στο να κάνουμε μια οργανωμένη δουλειά με τους υπόλοιπους καθηγητές και να βγάζουμε φωτογράφους οι οποίοι μπαίνουν κατευθείαν σε επαγγελματικές δουλειές.

 


Τι θα συμβούλευες τα παιδιά που ξεκινούν το ταξίδι τους στον κόσμο της φωτογραφίας;

 

Να σπουδάσουν! Ακούω πολλές φορές ότι όλοι μπορούν να είναι και αυτοδίδακτοι. Μπορεί να υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις, αλλά το να σπουδάσεις ένα αντικείμενο είναι μια διαδικασία που μπορεί να σε μάθει πώς να οργανώσεις τη δουλειά σου. Σε βοηθά να εξελίσσεσαι, διαφορετικά είσαι καταδικασμένος να μείνεις στάσιμος. Πρέπει να διευρύνεις διαρκώς τους ορίζοντές σου, να πηγαίνεις σε μουσεία, να διαβάζεις, να παρακολουθείς σεμινάρια…

 

 

Backyard at Trilogy House Black apartment stef tsakiris

Backyard at Trilogy House Black apartment, 2019


Ποια πιστεύεις πως είναι τα απαραίτητα “συστατικά” που πρέπει να έχει κάποιος για να γίνει καλός φωτογράφος;

Σίγουρα υπάρχουν πολλά παιδιά που έχουν ταλέντο, αλλά το να γίνεις καλός φωτογράφος απαιτεί πολλή δουλειά. Πρέπει να πειραματιστείς, να κάνεις λάθη και να βελτιωθείς, με ομαδικότητα και συνεργασία. Επίσης, να δείχνεις τη δουλειά σου συνεχώς σε ανθρώπους που μπορούν να σε βοηθήσουν.


Μίλησέ μας για το δημιουργικό δίπτυχο Janus Studio που έχεις συνιδρύσει.

Στη φωτογραφία πρέπει να κάνεις ομάδες, δεν μπορείς να τα κάνεις όλα μόνος σου. Στις εμπορικές φωτογραφίσεις υπάρχει το δημιουργικό, το οποίο πολλές φορές πρέπει να στηθεί από ένα άλλο άτομο για να φτιάξεις κάτι όμορφο. Αυτός ο άνθρωπος για μένα είναι η Εύα Θεοδωρίδου. Μαζί καταφέραμε να κάνουμε κάτι ξεχωριστό στη Θεσσαλονίκη και να προβάλουμε αυτή την πιο ιδιαίτερη δουλειά, κυρίως με still life φωτογραφίσεις και με φωτογραφίσεις μόδας, με έντονα χρώματα, καθαρές συνθέσεις και πιο μίνιμαλ εκδοχές της φωτογραφίας. Επί της ουσίας γυρνάμε στη βάση της φωτογραφίας και προσπαθούμε να “χτίζουμε” για κάθε πελάτη μια ιδέα ξεχωριστή και εντυπωσιακή.

 

Janus Studio

Το δημιουργικό δίδυμο του Janus Studio, Εύα Θεοδωρίδου και Στέφανος Τσακίρης

Lymis clothes catalogue with Janus team stef tsakiris

Lymis clothes catalogue with Janus team, 2019


Τι είναι το πειραματικό magazzino “Ανήθικο” και πώς προέκυψε ο συγκεκριμένος τίτλος;

Μαζί με την Ιωάννα Παπαδοπούλου, συνεργάτη μου στο “ΦωτοΓραφείον”, νιώσαμε την ανάγκη να προβάλουμε τόσο τις εμπορικές όσο και τις καλλιτεχνικές δουλειές μας, αλλά δεν βρίσκαμε τον κατάλληλο χώρο στη Θεσσαλονίκη για να το κάνουμε. Έτσι, προέκυψε η ιδέα της δημιουργίας ενός εντύπου, το οποίο -μεταξύ ηθικής και προβληματισμών που συναντάμε στις δουλειές μας- ονομάσαμε “Ανήθικο”. Πρόκειται για ένα διμηνιαίο περιοδικό ποικίλης ύλης, με ελαφριά διάθεση, μέσα από το οποίο θα προσπαθήσουμε να αναδείξουμε την αισθητική που νιώθουμε ότι λείπει από τη Θεσσαλονίκη αυτή τη στιγμή. Η πρώτη έντυπη έκδοση θα κυκλοφορήσει στις 20 Οκτωβρίου, ενώ υπάρχει και σε διαδικτυακή μορφή στο www.anethiko.com. Στο site θα μπορεί να βρει κάποιος και τα σημεία στα οποία διατίθεται το περιοδικό -κυρίως μουσεία και art bar cafe.

 

Anethiko magazzino stef tsakiris

Ανήθικο magazzino, 2020


Τα μελλοντικά σου σχέδια;

Κάθε 15 Μαΐου, την Παγκόσμια Ημέρα Οικογένειας, φωτογραφίζω δωρεάν οικογένειες στο στούντιο του “ΦωτοΓραφείον”, στο πλαίσιο του “IDoF”. Στόχος μου είναι να συγκεντρωθώ στην οικογένεια μέσα από τα project μου και “κρυφά” ίσως να πείσω τον κόσμο να κάνει πιο ποιοτικές επιλογές φωτογράφισης. Πλέον, όλοι μπορούμε να τραβήξουμε μια φωτογραφία με το κινητό μας και τη θεωρούμε κάτι απλό. Για μένα είναι στοίχημα να ενώσω και πάλι τις οικογένειες μπροστά από τον φωτογραφικό φακό. Ακόμα και η φθορά στην εκτύπωση μιας οικογενειακής φωτογραφίας έχει μια ιστορία να πει…

 

Κεντρική φωτογραφία: Αντώνης Μαυρόπουλος

[email protected]

“I must be a mermaid, Rango. I have no fear of depths and a great fear of shallow living.” Anais Nin