Home / Wellness  / Diet & Fitness  / Καφές, το ρόφημα που έγινε λατρεία!

Καφές, το ρόφημα που έγινε λατρεία!

Καφές, το ρόφημα που έγινε λατρεία!
Ο καφές είναι το ρόφημα που πραγματικά λατρεύουμε.

Χτυπάει το ξυπνητήρι. Ξυπνάς. Άλλη μία μέρα ξεκινάει. Ετοιμάζεσαι να φύγεις αλλά το μάτι σου δεν ανοίγει. Τι θα πιεις; Αν απάντησες καφέ τότε ανήκεις στην μεγαλύτερη μερίδα ανθρώπων. Σύμφωνα με αποτελέσματα που δημοσιεύθηκαν στη Statista, περίπου 165,35 εκατομμύρια κιλά καφέ καταναλώθηκαν παγκοσμίως. Με άλλα λόγια, 400 δισεκατομμύρια φλιτζάνια ετησίως. Πιο συγκεκριμένα, εμείς οι Έλληνες ανήκουμε στην 23η θέση ανάμεσα στις χώρες κατανάλωσης καφέ παγκοσμίως. Είτε πίνεις καφέ στο “πόδι” είτε του αφιερώνεις την ιεροτελεστία των 2 ωρών για να τον απολαύσεις με φίλους, κάτι που προτιμάμε αν μας ρωτάς, ο καφές είναι κομμάτι της καθημερινότητάς σου.

 

Γνωρίζεις όμως όλα όσα θα’πρεπε για αυτό το ρόφημα;

Παρακάτω θα μάθεις τα οφέλη την ιστορία και τα οφέλη του καφέ και αν βοηθά τελικά στο αδυνάτισμα όπως υποστηρίζουν πολλοί.

 

Πώς ξεκίνησαν όλα;

Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν έχουμε πολλές πληροφορίες για το πώς ανακαλύφθηκε ο καρπός του καφέ, ωστόσο έχει επικρατήσει τα τελευταία χρόνια η ιστορία ενός μύθου. Ο καφές που καλλιεργείται παγκοσμίως εντοπίζεται πριν από αιώνες στα αρχαία δάση του οροπεδίου της Αιθιοπίας. Εκεί, ο μύθος λέει ότι ο κτηνοτρόφος Kaldi ανακάλυψε για πρώτη φορά τις δυνατότητες αυτών των αγαπημένων φασολιών.

Η ιστορία λέει ότι ο Kaldi ανακάλυψε την ύπαρξη του καφέ εντελώς τυχαία. Αυτό συνέβη αφού παρατήρησε ότι, όταν οι κατσίκες του έφαγαν τα φασόλια από ένα συγκεκριμένο δέντρο, έγιναν τόσο ενεργητικές που δεν ήθελαν να κοιμηθούν τη νύχτα.

 

Καφές, το ρόφημα που έγινε λατρεία!

 

 

Τι κάνει η καφεΐνη στο σώμα σου.

Το κύριο κομμάτι που εστιάζουν όλοι για τον καφέ είναι φυσικά η καφεΐνη που περιέχει. Ένα φλιτζάνι καφέ περιέχει περίπου 90 mg (ανάλογα με τον τύπο του καφέ και τον τρόπο παρασκευής του). Ένας διπλός εσπρέσο, η τυπική βάση για πολλούς καφέδες, περιέχει περίπου 125 mg και όσα περισσότερα ποτήρια καφέ καταναλώνεις, τόσο αυξάνεται και η πρόσληψη της καφεΐνης αντιστοίχως. Οι οργανώσεις υγείας σε όλο τον κόσμο υποστηρίζουν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να καταναλώνουν με ασφάλεια έως και 300 mg καφεΐνης την ημέρα. Η καφεΐνη καθαυτή σαν ουσία δρα ως διεγερτικό του κεντρικού νευρικού συστήματος. Όταν φτάνει στον εγκέφαλό σου, έχει ως αποτέλεσμα την εγρήγορση. Αισθάνεσαι γρήγορα πιο ξύπνιος και λιγότερο κουρασμένος, επομένως είναι ένα κοινό συστατικό στα φάρμακα για τη θεραπεία ή τη διαχείριση της υπνηλίας, των πονοκεφάλων και των ημικρανιών.

Ο καφές όμως δεν αποτελείται μόνο από καφεΐνη. Για την ακρίβεια είναι πλούσιος σε πολλά άλλα θρεπτικά συστατικά που βρίσκονται φυσικά στους κόκκους του.

Πιο συγκεκριμένα, αποτελεί μια πλούσια πηγή καλίου και συνδέεται με τη μείωση της αρτηριακής πίεσης. Αυτό που μπορεί επίσης να αποτελεί έκπληξη είναι ότι ένα φλιτζάνι καφέ μπορεί να περιέχει έως και μισό γραμμάριο ινών! Η ίνα που βρίσκεται στον καφέ είναι διαφορετική από τον τύπο των ινών που βρίσκεις στα ολικής αλέσεως, ωστόσο – είναι μικρές διαλυτές ενώσεις γνωστές ως «φαινολικά». Αυτά τα φαινολικά, μαζί με την καφεΐνη, προσδίδουν την πικρή γεύση στον καφέ αλλά και δρουν ως αντιοξειδωτικά.

Μελέτες έχουν δείξει ότι οι καταναλωτές του καφέ εμφανίζουν χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης νόσου του Αλτσχάιμερ και νόσου του Πάρκινσον. Όσο περισσότερο καφέ καταναλώνεις, τόσο χαμηλότερος είναι και ο κίνδυνος.

Άλλο ένα από τα πολλά οφέλη που έχει να σου προσφέρει ο καφές είναι αυτός που τον συνδέει με χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2, καθώς και χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης κίρρωσης, με ισχυρότερο αποτέλεσμα για όσους πίνουν 4 ή περισσότερα φλιτζάνια την ημέρα. Τέλος αν πίνεις αρκετό καφέ είσαι πολύ τυχερός γιατί όπως προκύπτει από μελέτες ,όσοι πίνουν τουλάχιστον 4-5 φλιτζάνια καφέ την ημέρα, ζουν περισσότερο από αυτούς που δεν πίνουν. Επιπλέον, έχουν μικρότερο κίνδυνο κατάθλιψης και είναι πολύ λιγότερο πιθανό να αυτοκτονήσουν.

 

Και έρχεσαι εσύ πολύ εύλογα και αναρωτιέσαι, αφού είναι τόσο καλός ο καφές τότε γιατί δεν επιβάλλεται να πίνεται από όλους; Γιατί αν δεν προσέξει κανείς και το παρακάνει θα δει τις άσχημες παρενέργειες που μπορεί να προκαλέσει. Τι εννοούμε;

 

Η κατανάλωση υπερβολικής καφεΐνης μπορεί να οδηγήσει σε νευρικότητα, άγχος, ταχυπαλμία καθώς και να να διαταράξει τον ύπνο σου. Κάτι που αξίζει ιδιαίτερη προσοχή είναι το πόσο εθιστική μπορεί να γίνει η κατανάλωση του καφέ, λόγω την καφεΐνης. Όταν γίνεται υπερκατανάλωση σε τακτική βάση μπορεί να προκύψει ανοχή ενώ όταν ελαττωθεί η προσλαμβανόμενη ποσότητα της καφεΐνης είναι πολύ πιθανό να εμφανιστούν συμπτώματα στέρησης, όπως πονοκέφαλοι, εξάντληση και ευερεθιστότητα.

 

Ο καφές τελικά βοηθά στην απώλεια βάρους;

Όσο υψηλότερος είναι ο μεταβολικός σου ρυθμός, ο ρυθμός δηλαδή με τον οποίο καις θερμίδες σε κατάσταση ηρεμίας, τόσο πιο εύκολο είναι να χάσεις βάρος. Με λίγα λόγια η κατανάλωση καφεΐνης σε βοηθά στην απώλεια περιττού βάρους. Όχι όμως για πάντα. Αυτό συμβαίνει γιατί όσο περισσότερο καφέ πίνεις τόσο πιο πιθανό είναι να εμφανίσεις ανοχή στις επιδράσεις της καφεΐνης. Συνεπώς, η κατανάλωση του καταλήγει να αποτελεί μια αναποτελεσματική στρατηγική απώλειας βάρους μακροπρόθεσμα.

Σε τελική ανάλυση, η καφεΐνη μπορεί να ενισχύσει το μεταβολισμό σου βραχυπρόθεσμα, ωστόσο αυτό το αποτέλεσμα μειώνεται σταδιακά λόγω ανάπτυξης ανοχής. Εάν καταναλώνεις καφέ ως μέσο για την απώλεια βάρους καλό θα ήταν να κάνεις κάποια διαλείμματα διάρκειας 3 εβδομάδων για να αποφύγεις την ανάπτυξης ανοχής και χάσεις τα οφέλη που έχει να σου προσφέρει. Φυσικά, υπάρχουν πολλοί άλλοι εξαιρετικοί λόγοι για να πίνεις καφέ, συμπεριλαμβανομένου του γεγονότος ότι ο καφές είναι μια από τις μεγαλύτερες πηγές αντιοξειδωτικών που μπορείς να βρεις στην μεσογειακή διατροφή.

 

 

 

 

Πηγές:

https://www.statista.com/outlook/30010000/100/coffee/worldwide

https://www.bda.uk.com/resource/coffee-and-health-it-s-not-just-about-the-caffeine.html

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20182026/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15998896/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20008687/

 

 

restartdiet@gmail.com

ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΟΙ ΓΕΝΟΥΣ ΘΗΛΥΚΟΥ * Η Γεωργία: η κόρη του ‘‘ας κάνουμε ένα meeting’’! Διαιτολόγος Διατροφολόγος, ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης / Master practitioner in eating disorders, ΚΕΑΔΔ / Msc στην αθλητική διατροφή, Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος (in progress) * Η Γιώτα: η κόρη της πατέντας! Β. Διαιτολόγος Διατροφολόγος / Master practitioner in eating disorders, ΚΕΑΔΔ * Η Ναταλία: η κόρη της οργάνωσης! Διαιτολόγος Διατροφολόγος, ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης / FODMAP/ IBSmanagement dietitian, King’s College London * Η Ευγενία: η κόρη του ‘‘πρώτα όμως cafe’’! Διαιτολόγος Διατροφολόγος, Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος